Wat is de kopgroep 

citymarketing?

Al vele pogingen zijn er ondernomen om Wageningen meer op de kaart te zetten, Deze taak is in de afgelopen jaren opgepakt door de gemeente Wageningen en Stichting Ondernemersfonds Wageningen (SOW). Als kopgroep zien we het belang om Wageningen meer uit te dragen als stad die iedereen gezien moet hebben en waar inwoners en bedrijven een gevoel van trots op de stad gaan krijgen! 

Waarom

Kies om gekozen te worden! Door middel van integrale marketing inspanningen. Is het doel van citymarketing om te streven naar

versterking van de stedelijke identiteit en imago: Trots op Wageningen.
Een hoger aantal bezoekers die langer blijven, meer besteden en in de toekomst terugkeren naar Wageningen. Maar ook zichtbaarheid voor eigen inwoners en betere gezamenlijke uitstraling voor het bedrijfsleven. 

De activiteiten richten zich op bewoners, bezoekers en bedrijven.

Start 

Op 14 juli 2021 was de 1ste bijenenkomst om te komen tot een citybrand voor Wageningen. 
Samen maken wij van Wageningen een sterk gebiedsmerk!

“Mensen kopen geen product of dienst. Ze kopen verhalen, ervaringen en magie.” – aldus marketinggoeroe Seth Godin.

Waarom komen mensen naar Wageningen? Waarom wil je hier wonen, werken, winkelen, verblijven? Wageningen maakt iets los in mensen, iets unieks, dat je elders niet vindt. In de workshop De Magische X-factor van Wageningen gaan we samen ontdekken wat dat is.

Doel van de bijeenkomst: het profiel van Wageningen scherp krijgen.

Proces met hobbels

Het gehele proces van het onderzoekbureau tot het komen tot een merk voor Wageningen ging bijna als een nachtkaars uit. Veel Wageningers zagen het nut van een gevoelsmatige nieuw citybrand niet.  Om toch alle energie die er was om het "product" Wageningen in de markt te gaan zetten. zijn een aantal stakeholders opgestaan en hebben een Kopgroep Citymarketing gevormd.  
Door de Kopgroep onder aanvoering van Marianna van de Broek van Communicatiebureau de Wageningse Lente is een verslag opgeleverd waarin adviezen staan over een heffingsmethode, de organisatie passend bij Wageningen en een voorzet voor marketing. 

De kopgroep citymarketing wilde graag aan Wageningen laten zien wat citymarketing kan betekenen en kreeg daar vanuit het college van Burgemeester en Wethouders een bedrag van € 50.000,00 voor. Deze pilot loopt tot na de zomerperiode van 2025.
Wie zitten er in de kopgroep

Verschillende stakeholders denken mee

Kopgroep:  Robert Frijlink (SOW/binnenstadsmanager), Simon Vink (WOC), Hugo Veenendaal (Toerisme Visit Arnhem-Nijmegen), Margot van der Haring  (gemeente Wageningen), Justin Henzen (HKN, afd. Wageningen) | Marianna van den Broek (Wageningse Lente) kartrekker en Roeland Tameling (City Result) extern adviseur.

Daarnaast zijn stakeholders als de WUR, Vestingsvisie en Wageningen45, bblthk, Thuis, Wageningse Cultuurzomer nauw betrokken bij de plannen om te komen tot meer profilering van de stad Wageningen.

Kikkers in de kruiwagen

Het belang van samenwerken is moeilijk uit te leggen en wordt niet altijd door iedereen gezien. Als citymarketing organisatie is het de bedoeling om mee te kunnen helpen om intitiatieven nog beter en succesvoller te maken. We communiceren er zijn er voor Wageningers, bedrijven en om recreatie en toerisme aan te jagen.

Vakmanschap 

We laten alle organisatoren doen waar ze goed in zijn. Wat we kunnen betekenen als toekomstige citymarketing is waar mogelijk en passend bij de visie financieel ondersteunen. verder het breder communiceren en meehelpen met de juiste planning.